compliment

Waarom zou ik mijn medewerkers een compliment geven?

Ze worden toch betaald om hun job te doen!

'Ik begrijp niet waarom ik onze medewerkers elke dag een compliment zou moeten geven? Het strookt niet met wie ik ben. Ze worden betaald om correct te werken, dan moet ik toch niet extra met complimenten gaan smijten? En trouwens, denk je dat ik complimenten krijg van mijn bazen?’

Deze uitspraak van een manager is niet uit de lucht gegrepen. Misschien is het wel zo dat je er zelf ook zo over denkt? Het is een overtuiging die ik alvast vaak tegenkom in organisaties.

En eerlijk, ik begrijp de frustratie. Als je je elke dag zelf uit de naad werkt, de boel draaiende houdt, en misschien zelf ook weinig appreciatie krijgt voor hetgeen je doet, dan is het moeilijk om zelf met complimenten te strooien en je waardering expliciet te benoemen. Jij blijft ten slotte toch ook je werk correct doen?

Geef zelf eens wat meer schouderklopjes en kijk wat er gebeurt

Toch wil ik je eens vragen om in de weken die volgen wat meer schouderklopjes te geven. Ik ben ervan overtuigd dat het echt de moeite loont om je appreciatie uit te drukken. Zelfs als je medewerker iets gedaan heeft dat in jouw ogen maar heel erg normaal is omdat die ervoor betaald wordt. We hebben als mens nu eenmaal de behoefte om gezien te worden, om gewaardeerd te worden. Ook jij als manager. Ik hoop daarom ten volle dat deze blog ook gelezen wordt door enkele topmanagers. Want vaak stellen zij dat het hoger- en middenmanagement het beter moet doen. Alleen zie ik dat het middenmanagement vaak zelf in de koude blijft staan als het gaat over waardering krijgen. 

De pijn van het middenmanagement

Van het middenmanagement wordt nogal makkelijk verwacht dat zij de ‘buffer’ zijn. Het schild tussen de beslissingen van de top en de laag onder hen. En die verwachting is terecht. Alleen is dat geen vrijgeleide voor ‘de top’ om niet zelf zorgzaam om te gaan met dit hoger- en middenmanagement.  De druk op deze tussenlaag wordt enorm onderschat in organisaties. Deze laag heeft misschien nog wel het meest appreciatie nodig zodat zij deze bufferrol op een goede manier kunnen opnemen. Er wordt al te makkelijk vanuit gegaan dat de ‘bufferrol’ de keerzijde is die ze als manager maar moeten dragen, als een kruis dat hen uiteindelijk wel naar de verlossing zal leiden.

Klimaat maken begint bij jou als leider en rolmodel

Als je een klimaat wilt in jouw organisatie waar medewerkers hun taken vervullen met gedrevenheid en engagement, dan begin je best vandaag nog met oog te hebben voor het middenmanagement. Ga met hen om, zoals je wilt dat zij met hun mensen omgaan. In feite blijven we allemaal een beetje zoals kinderen. We pikken veel meer op van gedrag dat we zien, dan van de feedback die we krijgen over hoe we het beter moeten
doen. 

 

Cirkels

Allemaal goed en wel, hoor ik ‘de top’ nu al zeggen. Maar als ik zelf ondernemer ben, of als ik de persoon aan de top ben, wie gaat mij dan appreciatie geven?  Wel, zoals ik het ervaar, is het een cirkelbeweging. Als je top-down start met het geven van appreciatie en waardering, als je je betrokken toont en oprecht geïnteresseerd, als je ondersteuning biedt waar nodig, dan zal er een cirkelbeweging ontstaan. En jij aan de top zal evengoed waardering krijgen voor wat je doet van de mensen die voor jou werken. Simpel toch?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

 

Wil je meer weten over onze opleidingen?

Neem dan gerust contact met ons op.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *