koud douchen

Waarom koud douchen zo gezond is

Waarom koud douchen zo gezond is

8 redenen om koud te douchen

400 jaar BC paste Hippocrates al ‘koudwater’-therapieën toe om een verzwakt lichaam sterker te maken. Ergens in de loop van onze evolutie zijn we, als moderne mens, deze techniek verloren. Maar nu is het koude douchen weer razend populair. 

 Ik moet zeggen dat ik eerst niet zo “warm” liep over het koud nadouchen. Waarom zou ik in hemelsnaam mezelf martelen met een ijskoude douche. Die extra kraan staat er voor een reden: een gezellige en aangename warme onderdompeling waar je helemaal bij ontspant. Even helemaal wegmijmeren onder een warme stralengloed vooraleer in de drukte van de dag te stappen.  

 

Tot ik tijdens een coachopleiding een fervente voorstander van koud douchen leerde kennen. Hij somde voordelen op en vertelde met veel passie over zijn ervaringen.

Hij nodigde me uit om het toch eens te proberen en te ervaren wat het mij zou brengen.

 

Maandagochtend 7 uur

Ik ga voor de douche staan en bereid me mentaal voor op de grote sprong. 10 minuten later sta ik nog altijd in het ijle te staren naar de kraan. Mijn monstertjes draaien volle toeren. “Ben je gek man, waarom zou je dat wel doen, zo koud is voor niets nodig. Welk voordeel haal je hier nu echt uit? Je hebt je weer iets laten opdringen. Moet je ook altijd alles willen proberen. Sla deze maar mooi over”!

Misschien moet ik vandaag maar lekker overslaan. We zullen morgen wel zien.

 

Dinsdagochtend 7 uur. 

Ga ik het doen? Ga ik het niet doen? Misschien moet ik eerst een plan maken. Hoe eet je een olifant? Hap per hap. Hoe bereik je je doel? Stap per stap. In mijn geval voet per voet. Ik draai de kraan op koud en plaats mijn voet schoorvoetend teen per teen onder het koude water. O shit…fuck dat is koud. Mijn sympathische zenuwstelsel gaat in overdrive. Mayday Mayday. Welke gek heeft dit in hemelsnaam uitgevonden? 

 

Woensdagochtend 7 uur.

Aard van het beestje misschien, maar ik geef niet graag op. Zeker niet als iemand, en in dit geval ikzelf, zegt dat ik het niet kan. Werkpuntje, ik weet het. 

Ik plaats langzaam mijn voet onder het koude water. Even gaat er een shock door me heen maar deze keer is het controleerbaar. Het lukt me om een volle 30 seconden mijn voet en zelfs een stukje van mijn scheenbeen onder de straal te houden. 

 

De rest van de week lukt het me om beetje per beetje meer van mijn lichaam onder het koude water te houden. Al is het soms maar een kleine 15 seconden. Het blijft echter een grote uitdaging. Ik moet echt vechten tegen mijn gedachten om het niet te doen. 

 

Het weekend dat volgt verdiep ik mij in het nut of onnut van koud douchen. En het blijkt dat er toch heel wat positieve eigenschappen aan zijn verbonden. Bonus is dat het je slechts 30 seconden van je dag vergt. Je moet er wel even voor op je tanden bijten. 

  1. Koud douchen geeft je meer energie. 

 

Je gaat dieper en sneller ademhalen, je spieren spannen samen. Je bloed stroomt sneller.   Dit alles zorgt voor een energieboost. Bovendien zorgt de verbeterde bloedtoevoer naar je hersenen dat je meer focus en alertheid vertoont. De ideale manier dus om je dag te starten. 

 

 2.  Het geeft je immuunsysteem een boost.

 

Je lichaam blootstellen aan koude temperaturen geeft tijdelijk een verhoging van je stresslevel waardoor je immuunsysteem wordt geprikkeld. Je lichaam reageert hier antifragiel op en zal witte bloedcellen aanmaken. De term antifragiel komt veel voor in de sportwereld. Door het beschadigen (kleine scheurtjes) van spieren zal je lichaam tijdens de rustperiode je spiermassa groter maken dan voorheen. 

 

  1.  Het verbetert je bloedcirculatie

 

Tijdens je koude douche vernauwen je bloedvaten en gaat je bloeddruk tijdelijk omhoog. Het bloed wordt krachtiger doorheen het lichaam gepompt.  Dit dient om je belangrijke organen te voorzien van energie en warmte. De cyclus van vernauwen en verwijden leidt tot een vasculaire flexibiliteit en dus tot een cardiovasculaire gezondheid.

Doordat je bloedvaten en spieren samentrekken wordt je huid gladder en strakker. Het koude water zorgt er trouwens ook voor dat je lichaam minder snel uitdroogt.

 

  1.  Een koude douche stimuleert de aanmaak van bruin vet in plaats van wit vet

 

Wit vet is het soort vet dat hardnekkig vastzet om je middel en ervoor zorgt dat je een buikje hebt. Het dient voornamelijk als opslagruimte en is moeilijk om weg te krijgen, niet het soort dat je graag wilt behouden. Bruin vet daarentegen dient om snel warme te genereren om je lichaam warm te houden. Een koude douche regelt als dusdanig je innerlijke thermostaat.  

 

  1.  Koud douchen verbetert je lymfesysteem. 

 

Het lymfesysteem zorgt voor de afvloeiing van afvalstoffen en helpt je te beschermen tegen ziektes. Doordat de spieren in je lichaam samentrekken wordt het lymfesysteem gestimuleerd waardoor er een betere beweging is van lymfevocht en dus een betere afvloeiing van afvalstoffen.

 

6.   Het verbetert je lichamelijke prestaties 

 

Het helpt vermoeidheid tegen te gaan en het bevordert het herstel van de spieren. Het verlicht ook spierpijnen en is een veel voorkomend gebruik bij topsporters. Een koud ijsbad nemen of de zogenaamde hydrotherapie sluit eerst de bloedvaten om nadien de bloedtoevoer extra op gang te brengen waardoor de afvalstoffen sneller het lichaam verlaten.

 

  1.  Het stimuleert je autonome zenuwstelsel 

 

Een autonoom zenuwstelsel dat in balans is, zorgt voor een betere stress optimalisatie. Doordat je kortstondig je lichaam onder stress zet reageert je zenuwstelsel hierop. Dit zorgt ervoor dat je je lichaam traint om om te gaan met stress waardoor er meer veerkracht ontstaat en je beter gewapend bent tegen stressvolle omgevingen en situaties.

 

8. Een koude douche tegen depressie

 

Blootstelling aan koude verhoogt het niveau van endorfinen en bevordert de aanmaak van noradrenaline. Het stuurt bovendien, door het hoge aantal kou-receptoren, een hoog aantal elektrische impulsen naar het brein. Dit proces heeft een anti-deprimerend effect. (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17993252/)

 

 

Maandagochtend 7 uur week 2. 

Ik ben er klaar voor. Vandaag erop of eronder. In mijn geval eronder. This is it. The full monty, the whole nine yards. Ik start met even onder een niet te warme maar toch nog aangename douche. Ik denk even terug aan de 5 seconden regel. Tussen instinct en actie mag je niet meer dan 5 seconden wachten of je brein beslist om het niet te doen.

5,4,3,2,1 – GO! Kraan op koud. Mijn lichaam is van slaapdronken tot hyperfocus in een fractie van een seconde. Energie stroomt door mijn lichaam. Mijn zenuwstelsel draait op volle toeren. Ik moet me concentreren om niet te snel te gaan ademen. Ik haal net niet de 30 seconden maar vind van mezelf dat het ok is. 

 

Weken later neem ik nog steeds zonder één dag over te slaan een koude douche en ik voel me tijdens de dag veel energieker. 

Het blijft tot nu nog steeds een uitdaging om de kraan op koud te draaien. Groeien doe je buiten de comfortzone.

Maar intussen is het een deel van mijn ochtendritueel geworden en de energieboost wil ik niet meer missen.

 

Tips voor koud douchen:

  1. Start je koude douche met eerst enkele seconden je voeten onder een koude straal water te houden. 
  2. Misschien kan je na enkele dagen al een minuutje de voeten onder het koude water houden. 
  3. Ga vervolgens verder met je onderbenen, bovenbenen totdat je hele lichaam onder de koude straal staat. 
  4. Adem rustig en bewust om je autonome zenuwstelsel extra te stimuleren en je systeem uit de vlucht en vecht modus te houden. 

Ik nodig jou ook om het te proberen. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen!

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *