ook jij hebt een switchknop

Ook jij hebt een switchknop!

Ook jij hebt een switchknop! 

Heel wat mensen geven aan dat ze stress van het werk mee naar huis nemen. En ook het  omgekeerde is ongetwijfeld het geval. Werk en privé, er is een onmiskenbare wisselwerking. Kreeg jij ook ingelepeld dat je de knop moet omdraaien? Geen privé op je werk, en geen werk in je privé? Ik alleszins wel. En ik zie vandaag nog heel veel mensen zich krampachtig vasthouden aan dit principe. De meeste mensen slagen er echter niet in om werk versus privé zo strikt te scheiden. En eerlijk? Het is ook niet meer van deze tijd. Gedeelde werkplekken, thuiswerken en glijdende uren maken dat werk- en privétijd lustig door elkaar lopen en helemaal verweven zijn. En dat is best ok. Dat wil echter niet zeggen dat we de stress die we oplopen tijdens de dag, of dat nu privé- of werkgerelateerd is, met ons moeten meeslepen. Daar is een switchknop toch wel heel handig, denk je niet?

Wij gingen op zoek naar enkele tips om de knop te vinden die je helpt om de stress even op hold te zetten als je overschakelt naar een nieuwe activiteit.

#tip 1 | Plan een mini-overgang in als je van rol wil veranderen.

Als ik thuis aan het werk ben (dat is heel vaak dus), dan kan ik heel erg ‘in’ mijn werk zitten. Als ik dan een blok van twee uur voorzie waarin ik wil eten met mijn familie, en waarin ik aandacht wil geven aan mijn man en kinderen, dan wil ik dat bewust doen. Zij hebben er geen boodschap aan als ik in mijn stress blijf hangen en mentaal allesbehalve aanwezig te zijn.  Neen, ik wil dan toch echt even uit de werkmodus en in mijn mama/partner-rol kruipen.

En dat geldt ook omgekeerd. Mijn coachee van die avond heeft ook geen boodschap aan mijn opgelopen stress door een meningsverschil tussen mijn zoon en mezelf. Ook daar maak ik opnieuw een bewuste switch, van de thuis naar de werkmodus.

Ik weet het, het klinkt makkelijker dan het is. En toch ook weer niet. Het heeft alles te maken met bewust zijn. Je kan je brein echt wel resetten. Wat bij mij helpt is om echt heel bewust te veranderen van rol. Dat wil zeggen dat ik even tijd maak. Ik doe even iets actief.
Ik werk beneden en ik zou gewoon de trap op naar boven kunnen gaan. Ik doe dat bewust niet. Ik loop langs de achterdeur naar buiten en ik ga langs de voorkant van het huis weer naar binnen. Soms maak ik klein ommetje, en als ik weet dat de knop een extra rukje nodig heeft doe ik ook nog een ademhalingsoefening. Daarbij zeg ik tegen mezelf: ‘Dag werk, ik ben nu op weg naar huis, en kom straks terug. Ik ben nu even niet bereikbaar en ik wil er zijn voor mijn gezin en voor mezelf.’ Dit werkt voor mij. Doe ik dit altijd? Ik maak altijd het ommetje. De rest hangt ervan af in welke mate het nodig is.

Ga de volgende dagen eens op zoek wat voor jou werkt. Wij geven je alvast enkele suggesties:

  • Zet je lievelingsdeuntje op,
  • Maak een wandeling,
  • Breng je gedachten bewust tot rust en doe een mindfulness oefening,
  • Tel van 60 naar nul en tik daarbij afwisselend met je linkerhand op je rechterarm en omgekeerd,
  • Doe een ademhalingsoefening,
  • Spring 3 min touwtje,
  • Herhaal gedurende 3 minuten een mantra,
  • Kies een foto die je in de andere mindset brengt, en kijk hier gedurende enkele minuten bewust naar terwijl je langzaam in en uitademt.

Wat je ook kiest, het zijn deze bewuste mini-overgangen die je in staat stellen je mindset van de ene rol naar de andere te brengen.

#tip 2 | Neem deel aan onze digital balance Challenge

De voorbije zeven weken gaven we elke week een kleine tip die helpt om te deconnecteren van digitale prikkels en te connecteren met sociale verbinding in levende lijve.

Een voor een zijn het eenvoudige tips. Zo eenvoudig, dat ze op het eerste zicht wel wat onbenullig kunnen lijken. En toch zijn ze het niet. Integendeel, je zal versteld staan hoeveel moeite het je zal kosten om ze daadwerkelijk toe te passen. En je zal nog meer versteld staan welke weldaad ze veroorzaken als je ze toepast. Het zijn gewoontes die ervoor zorgen dat we niet meer bewust schakelen van de ene rol naar de andere. Alles vloeit in elkaar over, zonder dat we er erg in hebben en dat zorgt uiteindelijk voor overbelasting. Het zijn sluipende energievreters. Doorbreek deze patronen!

 

Zoals bijvoorbeeld Valerie. Zij heeft nog maar de deur van het kantoor achter zich dichtgetrokken, of ze heeft haar smartphone al in de hand om naar huis te bellen. Met de gsm tussen oor en schouder, zoekt ze in haar handtas naar haar sleutels. Ze foetert omdat ze deze niet direct vindt en omdat dochterlief nog niet heeft opgenomen. Ze pauzeert even, en belt opnieuw, nog steeds met de gsm tussen oor en schouder doet ze de auto open en stapt ze in. Elke dag opnieuw belt ze na het werk steevast naar huis om te checken of haar dochter al aan haar huiswerk begonnen is, of manlief eraan gedacht heeft om kip mee te brengen of de hond al uitgelaten is, of de poetsvrouw de strijkmand niet vergeten is, … Dan belt ze ook nog vlug naar haar collega over die taak die morgen echt wel af moet zijn. Tegen dat Valerie thuis is, is ze meestal zo opgejaagd dat er niet veel nodig is om de boel te laten ontploffen. Herkenbaar?

 

Sinds Valerie onze tip toepast, en haar gsm op vliegtuigmodus zet tijdens de autorit naar huis zodat ze gewoon op de weg kan focussen is ze veel meer relaxed als ze thuiskomt. Soms is de hond nog niet uitgelaten, en soms heeft dochterlief haar huiswerk nog niet af. Maar dat was ook het geval toen Valerie wel nog naar huis belde. Alleen kan ze nu meer relaxed reageren en heeft ze alvast even tijd voor zichzelf genomen gedurende het ritje naar huis om bewust van rol te veranderen.

 

#tip 3 | Praat over je werkstress met iemand buiten je gezin en praat over privéstress met iemand buiten je werk.

 Je werkfrustraties uiten bij je familie leidt vaak tot nog meer frustraties. Zij kennen je werksituatie en de context niet en vaak hebben ze de neiging om je te sussen, of om je een advies te geven waarvan je ogen helemaal gaan draaien. ‘Niemand begrijpt me’, denk je dan. Maar het is wel veel gevraagd van je familie om zich in te leven in een situatie die voor hen geheel vreemd is. Zoek een collega bij wie je terecht kan, of een vriend(in) die in een gelijkaardige situatie zit. Zeg ook dat je gewoon even nood hebt om te ventileren en dat je geen oplossingen van elkaar verwacht.

Hetzelfde geldt als je praat over stress die je privé oploopt. Niet iedereen op je werk is bereid om jouw klankbord te zijn. Zoek een vriend(in) met wie je goed kan praten over wat je dwars zit. Zorg dat het iemand is die je vertrouwt en  spreek met elkaar af dat je bij elkaar terecht kan als het nodig is.

Conclusie:

Ook jij hebt een switchknop! Ga ernaar op zoek. Wie zoekt, die vindt!

Na onze digitale challenge lanceren we binnenkort een vierdelig webinar over work-in-life fulness. Blijf ons volgen en geniet van meer balans in je leven en je werk.

Wil je intussen al aan de slag met een van onze fulfillers tijdens een coaching, een loopbaancoaching of een workshop rond stressoptimalisatie of een opleiding omgaan met werkstress in jouw organisatie.

Contacteer ons of zoek een coach in jouw buurt.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *