Hartcoherentie
Hart en brein in balans

Hartcoherentie is een wetenschappelijke methode waarbij je met een eenvoudige ademhalingstechniek je hart in een zodanige staat brengt dat je hart en brein in balans zijn.

Wat zijn de voordelen van hartcoherentie?

Net zoals je lichaam in rust hersteld en groeit heeft ook je brein nood aan rust. Dit verhoogt je weerstand, je vitaliteit en je veerkracht. Dankzij de hartcoherente focusademhaling brengen we lichaam en geest terug in balans

  • een verhoogde veerkracht tegen stress
  • een betere beheersing van angsten en paniekaanvallen
  • een verbeterde focus en concentratie
  • een efficiënte techniek bij acute en chronische hyperventilatie
  • een gereguleerde en lagere bloeddruk
  • meer controle over je lichaamsgewicht bij eetstoornissen
  • meer weerstand tegen ziektes

Hartcoherentie: voor wie?

Hartcoherentie is een efficiënte en effectieve techniek voor iedereen die preventief en helend zijn stress wil aanpakken en zich wil wapenen tegen de negatieve effecten van stress. 

Deze techniek wordt onder meer toegepast door topsporters, jachtpiloten van het Franse leger en de Politie in Nederland. 

Hartcoherentie: biofeedback

Met behulp van een biofeedbacktoestel krijgen we een duidelijk beeld van het hartritme. Deze zal chaotisch zijn in stress zoals in de tekening hierlangs zichtbaar is. Zodra de focusademhaling start zal het hartritme meer en meer in balans komen en een signaal aan het zenuwstelsel en het brein geven. Je kan als het ware rechtstreeks je balans in je brein beïnvloeden. 

Hartcoherentie: het coachingtraject

Een coachingtraject hartcoherentie bestaat uit vier sessies:

Sessie 1

Intake en infosessie. Je krijgt uitleg over de werking van je ademhaling en leert een goede ademhalingstechniek. We meten ook je ademhalingspatroon met behulp van biofeedback.

Sessie 2

De evaluatie van de ademhalingstechniek en uitleg over de werking van je hart en je brein. Je krijgt ook extra uitleg over het gebruik van biofeedback.

Sessie 3

De evaluatie van je biofeedbackgebruik en ademhalingscoaching. Je krijgt ook meer uitleg over hormonen en emoties.

Sessie 4

De evaluatie van je hartcoherentieoefening. Je krijgt ook extra tips voor dagelijks gebruik.

Hartcoherentie in de media

Hartcoherentie als antwoord op stress, burn-out en hyperventilatie – Gezondheid.be

Hartcoherentie, een methode tegen burn-outs  – VRT Nieuws, Kris peeters – Meer inzetten op preventie op het werk

Intro film over focusademhaling en stress – Rudi Thoelen – Hartcoherentie trainer

 

Wil je genieten van de voordelen van hartcoherentie?

Neem dan gerust contact met ons op voor meer informatie.