Grip op groei

Leren met goesting in een lerende organisatie

De vierde industriële revolutie stelt ons voor heel wat uitdagingen waarbij ons aanpassingsvermogen aardig op proef wordt gesteld. Doorheen de evolutie zijn we er nochtans altijd al in geslaagd om aan te passen aan nieuwe en uitdagende omstandigheden. We deden dat door te blijven ontwikkelen, creatief te zijn en te innoveren. Vandaag worden deze skills meer dan ooit van ons gevraagd. Maar wat is er eigenlijk nodig om levenslang te leren en hoe doe je dat als je niet precies weet wat je moet leren om relevant te blijven in de toekomst.in

Doelgroep

HR-professionals, leidinggevenden, coaches, werknemers en iedereen die de noodzaak inziet van levenslang leren, een lerende organisatie en zelf aan de slag wil. Deze opleiding richt zich ook tot learning architects. L&D professionals, trainers,

Wat ken je na de opleiding?

  • Je krijgt inzicht in de bouwstenen van een lerende organisatie,
  • Je krijgt inzicht in hoe een volwassene leert en hoe dat verschillend is van leren in je kindertijd,
  • Je krijgt inzicht in wat een 45-plusser nodig heeft om te blijven leren,
  • Je leert wat breinplasticiteit is en hoe bepaalde neurosystemen die plasticiteit openzetten, 
  • Je leert waarom het zo belangrijk is om te blijven leren, ook al leer je nog niet datgene dat je specifiek moet kennen in je toekomstige job,
  • Je leert over hoe je rekening kan houden met een aantal neuroprincipes die leren bevorderen,
  • Je krijgt inzicht in het cognitief leerproces,
  • Je krijgt zeer handige tips om het geleerde concreet toe te passen in een leertraject.

.

Programma

Dag 1: De lerende organisatie

  • De bouwstenen van een lerende organisatie
  • De rol van de organisatie bij het ontwerpen van een leertraject

Dag 2: Hoe leren volwassenen?

  • De invloed van de nervus vagus op leren
  • Leren is een cognitief proces
  • Leren zit in onze genen: leren als kind versus volwassene
  • Neuroprincipes die breinplasticiteit stimuleren
  • Aan de slag met de principes bij het ontwerpen van een leertraject

Didactische aanpak en leermateriaal

Didactische aanpak

  • Blended learning traject 
  • Klassikaal interactief 
  • Inclusief Webinar
  • Toegang tot een clouddrive waar de informatie ter beschikking wordt gesteld
  • Online traject
  • Toegang tot een clouddrive waar de informatie ter beschikking wordt gesteld

Leermaterialen

  • Powerpoint
  • Webinar
  • Achtergrondmaterialen
  • Boek: ‘Get a grip’, Mira Huypens

Prijs

Deze opleiding is op aanvraag voor uw organisatie, en kan op locatie doorgaan of in onze studio te Zoutleeuw.
Wil je graag een opleiding in company, stuur een mailtje naar welkom@fulfil.be met vermelding van de titel.
Wij contacteren je graag om meer informatie te geven. 

Duur: 2-daagse telkens van 9:30u tem 16:30u

Deze tweedaagse kan ook opgesplitst worden in de aparte delen: Lerende organisatie – Hoe leren volwassenen

 

Over de trainer Mira Huypens

In mijn job als coach, loopbaanbegeleider en trainer word ik dagelijks geconfronteerd met mensen die vastlopen in hun professionele situatie.
Ze kunnen de werkdruk niet meer aan, voelen zich onbegrepen en twijfelen aan het nut van wat ze doen. Ze zijn uitgeput na de zoveelste herstructurering en raken gedemotiveerd.
En alsof dat nog niet genoeg is, maken ze zich zorgen over hun toekomst.
Want een ding staat vast: ze zullen langer moeten werken in een werkomgeving die almaar meer gedigitaliseerd is, terwijl het water hen nu al aan de lippen staat.


Zelf maakte ik mij enkele jaren geleden ook zorgen over mijn toekomst. Ook ik had het gevoel dat ik mijn plekje kwijt was en stelde mij vragen over mijn toekomst in het bedrijf.
Als master in de toegepaste economie was ik in de financiële wereld gerold. Ik heb daar heel graag gewerkt, ontzettend veel geleerd en vrienden voor het leven gemaakt.
Maar op een bepaald moment was het op. Ik kwam in het ziekenhuis terecht met een longembolie en besefte dat ik niet meer terug wou. Ik wilde zelfstandige worden, dat wilde ik al lang.
Maar ik was al die jaren op zoek naar het gat in de markt en naar mijn passies. In het ziekenhuis besefte ik dat dat helemaal niet nodig was. Ik moest gewoon vertrouwen op mezelf. Het was nu of nooit.


Op dat moment was ik verantwoordelijk voor de interne mobiliteitsafdeling van een grote financiële instelling.
Werknemers die niet meer meekonden met de snelheid van het bedrijf of van wie de job wegviel zonder onmiddellijk een nieuwe job, passeerden via onze dienst.
Elke dag was ik getuige van wat het met een mens doet als die het gevoel heeft niet meer mee te kunnen, geen rol meer te hebben binnen het bedrijf die van betekenis is. 

Ontdekken wat mensen precies drijft in hun keuzes, hun gedrag en hun leven, triggert mij. Na mijn ontslag gegeven te hebben, wou ik er meer over weten en besliste ik om opnieuw te gaan studeren en meer inzichten te verwerven in de menselijke psyche, sociale (werk)relaties, motivatie en de link tussen werk en privé. Ik behaalde een bachelor en een diploma in de psychotherapie.
Tijdens die studies bouwde ik mijn eigen zaak FulFil uit, waarmee ik nu medewerkers en organisaties help bij loopbaanvragen, werkstress, talentversterkend leiderschap, competentiemanagement en andere HR-uitdagingen.
Als trainer-coach help ik organisaties om talentversterkend te werken. Als spreker wil ik vooral inspireren.
Aan de hogeschool PXL in Hasselt vind je mij terug als lector human resources en maak ik deel uit van het docententeam van het postgraduaat ‘Digital Learning Architect’ waarin futureskills centraal staan.

Met mijn boek wil ik aantonen dat de toekomst een plek kan bieden aan iedereen en dat je die plek grotendeels zelf bepaalt.
In Get A Grip, leg ik je in vier stappen uit hoe je je professionele toekomst zelf in handen neemt in een vuca-wereld.
Het boek is zowel voor werknemers die zelf aan de slag willen om hun toekomstige loopbaan vorm te geven, maar ook voor de leidinggevenden en werkgevers die hun personeel willen aanmoedigen om daadwerkelijk met hun loopbaan aan de slag te gaan.