chaletrobinson

Gezonde levensstijl tijdens COVID-19

Hoe pas ik als coach een gezonde levensstijl toe in tijden van de COVID-19? Deze vraag krijg ik geregeld te horen, vandaar deze onthullingen over hoe ik mijn dagen doorbreng:

Voor de quarantaine was ik iemand die ‘nooit in haar kot’ bleef maar het lukt nu wel aardig om ‘in en af en toe rond mijn kot’ gezond te leven.

Ochtend

Nu er geen rush is om de wagen te nemen om ergens naartoe te gaan of op tijd te zijn om het openbaar vervoer te nemen, draai ik mij nog graag eens om in mijn bed vooraleer ten laatste om 7uur op te staan.

Naast mijn bed staat een glas water klaar die mij aanzet om voldoende water te drinken, per dag minstens 1,5 liter.

Bij het opstaan, is mijn eerste reflex het raam openzetten om de kamer te luchten en naar de tuin kijken en de vogels, met soms de glurende poes van de buren in de bosjes, te observeren.

Doorheen de dag

Als loopbaancoach bij FulFil ben ik nu extra flexibel met mijn coachees. Sommigen hebben hun werkgewoontes moeten aanpassen, anderen hebben extra werk erbij gekrgen en weer anderen hebben geen werk meer. Het geeft mij veel voldoening om iets te kunnen betekenen voor al deze groepen en ze te helpen hun sterke kanten in de verf te zetten in deze uitdagende tijden.

Ik zorg ervoor dat ik veel groenten en fruit in huis heb en dat die vooral binnen handbereik liggen als ik een hongergevoel heb: een fruitmand op tafel naast mijn PC, groenten vooraan in de koelkast,…
Elke dag plan ik een gesprek in met een persoon waarmee ik meer dan een jaar geen contact meer had. Dit geeft leuke gesprekken en tevens veel concrete plannen om samen weer iets leuks te gaan doen voor na de quarantaine.

500 meter wonend van het Terkamerenbos, ga ik elke dag minstens een half uur wandelen rond de vijver. Ik sta graag even stil aan de overkant van de Chalet Robinson, waar ik nu even niet heen kan voor een ijsje of een drankje.

Ik hou van buiten zijn, dus ga ik ook nog eens bewegen in de tuin met mijn springtouw die ik in mijn kelder – die ondertussen helemaal opgeruimd is – teruggevonden heb. De buren zien mij vanop hun terras van de appartementen mij amuseren.

Zoals iedereen wil ik op de hoogte blijven van wat er in de wereld tijdens deze crisisperiode gebeurt. Ik beperk dit wel tot het 13 uur journaal. Ik heb bewust een mediadieet ingesteld. Ik wil zeker de oefeningen met Saartje van het programma ‘Blijven bewegen’ niet missen.

Avond

Rond 19 uur krijg ik een reminder om de ‘3 goede dingen’ oefeningen te maken. Dan denk ik na over 3 mooie momenten van de dag. Dit kan gaan van de zonnestraal op mijn gezicht, een inspirerend boek waar ik aan ben begonnen, een nieuwe interessante coachee, …

Om 20 uur ga ik trouw voor mijn raam mee applaudiseren voor het medisch korps en verzorgend personeel, kortom voor alle mensen die zo hard werken om anderen opnieuw gezond te maken. In een buurt met heel wat appartementen is het daarbij heel leuk om zo de buren beter te leren kennen. Ondertussen heb ik al nieuwe contacten gelegd.

Met deze uitdagende COVID-19 periode, heb ik mijn bibliotheek op orde gezet en het boek ‘The Hope Circuit’ van de grondlegger van de positieve psychologie Martin Seligman bovengehaald. Met zijn realistische, positieve inzichten gebaseerd op jarenlang onderzoek, kan ik rustig de slaap vatten.

Tags: No tags

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *